שמאות מקרקעין חקלאות – מה זה אומר?

השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!
תוכן עניינים

שמאות הוא תחום כללי שמחולק לכל מיני תתי תחומים. יש שמאי מקרקעין המתמחה בהערכת שווי של נכסים כמו דירות ובתים באזורים שונים בארץ, יש שמאי רכב שמגיע לאמוד נזקים ברכבים אחרי תאונות ויש שמאי מקרקעין חקלאות. כמעט לכל מקום אליו אנחנו הולכים, העיניים שלנו נתקלות בפרסומות וכל מיני תוכן שיווקי המעודד לרכוש קרקעות חקלאיות. אותן קרקעות למעשה עתידות בתקופה הקרובה להפוך לקרקע מסחרית בין אם זה לצורכי מגורים ובין אם לצרכים מסחריים. כמובן שאם אתם מעוניינים להשקיע בקרקע המוגדרת בתור קרקע חקלאית, יש לזה המון יתרונות. אחד היתרונות הוא בכך שקרקעות חקלאיות שומרות על הערך שלהן לזמן רב ושינויים במטבע לא משפיעים על הערך שלהן. שמאות מקרקעין חקלאות עוסקת בעיקר באומדן של גידוליים חקלאיים, רב שנתיים או עונתיים, הערכת מבנים חקלאיים, הערכת בעלי חיים והערכה של הכנסות חקלאיות.

שמאי מקרקעין חקלאות

מהו שמאי מקרקעין חקלאות?

לכאורה אין חוקים או תקנות ספציפיות הנוגעות לשאלה מי יכול לשמש כשמאי חקלאות. אלא שאיגוד שמאי הביטוח בישראל ניסה להסדיר את הסוגיה. אומנם, חברי האיגוד מחוייבים לכללי האתיקה של האיגוד והאיגוד מצידו דואג לעדכנם בידע המקצועי בצורה שוטפת אך אין חובה של השמאים להשתייך לאיגוד זה. הרקע אותו רצוי שיהיה לשמאי מקרקעין חקלאות הוא לימודי שמאות, ניסיון כחקלאי מן המניין ורצוי גם הכשרה כאגרונום.

 

מתי יש לפנות לשמאי מקרקעין חקלאות?

כל גוף שמוכר קרקעות עם פוטנציאל לבצע שינוי של הקרקע מחקלאית ללא חקלאית, חייב להציג בפני הרוכש שומה. קוראים לזה שומת מקרקעין על פי תקן מספר 22.

הפנייה לשמאי מקרקעין חקלאות נעשית בדרך כלל בשני מקרים עיקריים:

  1. פגעי טבע ומזג אויר– מדובר על חקלאות שטח אשר הינה ענף ייצור מזון שלא בתוך מבנה או בתנאי מפעל. הגידולים, מעצם היותם גדלים בחוץ, חשופים לפגיעות רבות: מזיקים, מזג אויר, פגיעות פיזיות ומכניות, מחלות, טעויות באספקת שתילים, בצורת ועוד ועוד. במקרה של פגיעה בצמחים כפי שמפורט לעיל יש לפנות לשמאי מקרקעין חקלאות.
  2. הפקעת קרקעות– במקרה של ביצוע תשתיות בתחום השטח של החקלאי או באירוע של הפקעת אדמות מומלץ מאוד לפנות ולהיעזר בשמאי מקרקעין חקלאות על מנת להיות בשיוויון כוחות מול רשויות המדינה.

איך לבחור שמאי מקרקעין חקלאות?

הדרך המומלצת ביותר היא כמובן המלצות מחקלאים אחרים. מומלץ בכל מקרה לבדוק מהו ניסיונו המעשי של השמאי והאם טיפל בעבר באירוע בו אתם זקוקים לעזרתו. יש לוודא כי לשמאי מקרקעין חקלאות אליו פניתם יש ניסיון בייצוג בבתי משפט ואף מומלץ לפנות ולבקש פרטים על פסקי הדין בהם הוא היה מעורב.

 

מהם השלבים לטיפול במידה ונגרם נזק ליבול?

  1. ביטוח חקלאי– מומלץ לעשות פוליסת ביטוח שמכסה נזק חקלאי. מדינת ישראל אינה מכסה את כל הנזקים.
  2. פנייה לשמאי מקרקעין חקלאות– יש לוודא כי לשמאי יש את הידע והניסיון המתאימים.

מהם שלבי הטיפול של השמאי מקרקעין חקלאות?

  1. בדיקת השטח– השמאי יגיע פיזית על מנת לבדוק את השטח הפגוע. הוא יבדוק את סוג הגידול שנפגע, את מועד הזריעה או השתילה, את מיקום השטח וסביבתו, מערכת ההשקייה ועוד. כמובן שהשמאי ידאג לצלם את השטח הפגוע.
  2. מדידת הנזק– השמאי יעריך את כמות היבול שנפגעה על ידי ספירה מדגמית של הפירות והירקות לאחר שיבדוק את גודל השטח שנפגע, את מספר הערוגות. השמאי יצלם את השטח הפגוע ובמידת הצורך ישתמש בבדיקות מעבדה ואף במומחים נוספים.
  3. מועד הנזק– מועד הנזק יכול להשפיע מאוד על חישוב גובה ההכנסות וגם כמובן על סכום ההוצאות שנחסכות. הכוונה היא שיבדק באיזה שלב של הגידול הוא נפגע- בשלב הזריעה? השתילה? האסיף? במקרה של פרחים למשל, ישנה השפעה מכרעת למועד והשפעתו ביחס לחגים.
  4. הערכת הנזק – הבסיס להערכת הנזק הוא המחיר לטון, כמות היבול שנפגע, מהם הממוצעים הרגילים לעומת התוצאות בפועל של הגידולים.

איך מקבלים את הפיצוי?

  1. לאחר שהשמאי מקרקעין חקלאות יסיים למלא את חוות הדעת שלו ישנם מספר אפשרויות לטיפול בתיק:
  2. החוות דעת מועברת לעורך דין שמטפל בנושא ואשר פונה לגוף שגרם לנזק על מנת לדרוש פיצוי או שיתכן ותוגש תביעה לבית המשפט.
  3. במידה וכבר מתקיים מו"מ בין הצדדים הרי שיתקיים דיון בין שמאי הצדדים.
  4. תיק שהופנה לבית המשפט – הרי שהשמאי יצטרך להעיד.
  5. פנייה לאיגוד השמאים לתווך שמאי נייטרלי אשר יכריע בין הצדדים.
שמאי מקרקעין חקלאות

איך בוחרים שמאי מקרקעין בתחום החקלאות?

כדי לבחור שמאי מקרקעין המתמחה בתחום החקלאות כדאי להתייעץ עם אנשים שאתם מכירים שעשו לאחרונה את אותו צעד ובחרו שמאי להערכת השווי העתידי של הקרקע. ניתן גם להיעזר ברשת האינטרנט ולקבל מידע על שמאים מקצועיים הפועלים באזור הקרקע. רק אחרי הערכת השמאי תוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה עבורכם בצורה שקולה ומקצועית, להבין האם כדאי לכם לבצע תביעה ושאר תהליכים הקשורים בהערכתו המקצועית של השמאי.

ראו גם: איך שמאי מעריך דירה | שמאות מוקדמת

התקשרו אלינו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!