שמאי מקרקעין מומחה – לבחור באיש המקצוע הנכון

השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!
תוכן עניינים

שמאות מקרקעין הינה תחום רחב היקף אשר עוסק בתביעות נזיקין, תביעות פיצויים, תחומי הפקעות ועוד. התחום הכי ידוע ומוכר בתחום השמאות הוא הערכת שווי דירה. כאשר אנחנו מחליטים לבצע רכישה של דירה או קניה של דירה, מדובר באחת ההחלטות הכי חשובות ומהותיות בחיים שלנו. החלטה שמערבת בתוכה המון גורמים ובעיקר לא מעט כסף. לכן, סופר חשוב לבחון שמאי מקרקעין מומחה שיבדוק עבורנו את השווי המדויק של הדירה ויקח בחשבון את כל הגורמים הרלוונטיים ללא יוצא מן הכלל. אחד ההבדלים העיקריים בין שמאי מקרקעין לשמאי מקרקעין מומחה נוגע בעיקר לשיטות העבודה. כלומר, שמאי מקרקעין מומחה ומקצועי יעבוד על פי תוכנית עבודה אותה הגדיר מראש, יערוך את כל הבדיקות הרלוונטיות, תוך כדל שיעבור ויבדוק את כל הנושאים הקשורים על מנת לא להשאיר אף פינה לא מטופלת. שמאי מקרקעין מומחה יערוך בדיקה מקיפה בועדה העירונית אשר עוסקת בתכנון ובנייה, במשרד הפנים וברשות מקרקעי ישראל ויאחד את כל המידע על מנת לוודא כי לא קיים הבדל בין שטח הבית בפועל לבין רישום הזכויות כפי שהוא מופיע בעירייה.

שמאי מקרקעין מומחה

איך בוחרים שמאי מקרקעין מומחה?

ובכן, כמו כל בעל מקצוע אחר בתחום הנדל“ן בין אם זה עורך דין נדל“ן ובין אם מתווך, הדרך הטובה ביותר לבחור שמאי מקרקעין מומחה היא דרך המלצות. אם אתם מכירים אדם שלאחרונה רכש או מכר נכס באזור המגורים שלכם, שווה להתייעץ איתו לגבי התהליך ולבדוק האם הוא מכיר שמאי מקרקעין שאפשר לסמוך עליו וביצע את התהליך בצורה מקצועית, יעילה וברמת שקיפות גבוהה. מומלץ להשוות בין 2-3 שמאים, לקבל הצעת מחיר מסודרת ורק אז להחליט. יש לקחת בחשבון קריטריוני כמו למשל רמת הזמינות של השמאי, שנות ניסיון, שקיפות, מחיר ומקצועיות.

 

מדידה לבדיקת חוקיות השטח הבנוי

מחיר הערכת שווי נכס יכול להיות שונה מאוד במידה ויש זכויות בנייה נוספות. המחיר יכול להיות שונה בעשרות ואף מאות אלפי שקלים. כמו כן, יש לוודא כי השטח הבנוי בפועל זהה לאישורי הבנייה המקוריים. שמאי מקרקעין מומחה ידאג להגיש שאילתה לגבי הנכס טרם ביקורו בוועדה המקומית לתכנון ובנייה. המטרה היא לקבל את התוכניות ההנדסיות המאושרות. לאחר מכן, השמאי יגיע פיזית לנכס ויקיים מדידות מדוייקות תוך שימוש בתכנות מדידה ממוחשבות על מנת לוודא כי קיימת התאמה בין התוכניות למה שקורה בפועל בנכס. שמאי מקרקעין מומחה אף יזין את תוכנית ההיתר בתוכנת המדידה הגרפית עליה הוא עובד על מנת לוודא התאמה מקסימלית בין שני המקרים.

מתי מומלץ לפנות לשמאי מקרקעין מומחה?

במידה ואתם שוקלים לרכוש דירה או נכס כלשהוא מומלץ לפנות לשמאי מקרקעין מומחה. בלא מעט מקרים נמצא כי ישנה בנייה לא חוקית בדירות, נכסים נמכרים בדירות אף שבפועל הם מיועדים להיות מחסנים או מרפסות, דירות שהרישום שלהן לא מסודר ועוד. פנייה ללשמאי מקרקעיין מומחה לפני ביצוע הרכישה מצמצמת את הסיכוי כי תחתמו על חוזה בעייתי וימנע הפתעה לא נעימה בהמשך הדרך.

תופעה נפוצה בישראל היא פנייה אל הבנק לאחר רכישת דירה על מנת לקבל מהבנק משכנתא על מנת לממש את הרכישה. ישנם מקרים בהם השמאי של הבנק יעריך הדירה במחיר נמוך יותר מהמחיר עליו התחייבנו וחתמנו בחוזה הרכישה. על מנת למנוע מפח נפש מומלץ לפנות לשמאי מקרקעין מומחה טרם ביצוע העסקה על מנת לוודא כי מחיר העסקה הוא הגיוני ומתאים לנכס המדובר וכך למנוע מצב בו אנו כבר מחוייבים משפטית בביצוע העסקה לאחר חתימה על החוזה אך לא יכולים לקבל את הממון הנדרש מבנק על מנת לבצע את הרכישה בפועל.

 

נתינת חוות דעת לבית משפט

לעיתים, במהלך הליכיים משפטיים ישנו צורך של בעלי הדין להגיש חוות דעת של שמאי מקרקעין מומחה. בדרך כלל המטרה היא להוכיח טענות שונות בנושאי נכסיםף חוות דעת שמאית במקרה של גירושין, פירוק שותפות של יורשים ועוד. שמאי מקרקעין מומחה יכול לבדוק את התחום בו נדרשת חוות דעת משפטית, להכינה עבור בית המשפט ואף להעיד בנוגע אליה במקרה הצורך.

ישנם מקרים משפטיים בהם כל אחד מהצדדים בדיון מציג את חוות הדעת המשפטית של שמאי המקרקעיין המומחה שלו ודיעות אילו מנוגדות זו לזו. במקרים אלו עומדות בפני בית המשפט שתי אופציות: הכרעה בין שתי חוות הדעת המנוגדות על פי שיקולי בית המשפט או לחילופין פנייה לשמאי מקרקעין מומחהבלתי תלוי נוסף, שלישי, אשר חוות דעתו תכריע את הכף בסוגיה המשפטית.

שמאי מקרקעין מומחה

עלויות שמאי מקרקעין מומחה

העלויות משתנות ותלויות בסוג הנכס וברמת המורכבות של תהליך הערכת השווי.

  • עלות הערכת שווי דירה- 1700 – 4200 ש"ח
  • הערכת שווי חנות עד 50 מ"ר- 2700-6500 ש"ח
  • הערכת שווי תחנות דלק- 17000-32000 ש"ח
  • עלות הערכת שווי קרקע לבית קרקע- 2700-6500 ש"ח

ראו גם: שמאות מקרקעין חקלאות | מה עושה שמאי מקרקעין

התקשרו אלינו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!