שמאי מקרקעין מוסמך – איך בוחרים ומה חשוב לדעת

השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!
תוכן עניינים

כל אחד מאיתנו יאלץ בשלב מסויים בחיים להאריך נכס שנמצא ברשותו או מקרקעין שהוא מעוניין לרכוש. האדם הפרטי לא מחזיק בכלים המקצועיים להעריך את הנכס ולכן מומלץ לפנות לשמאי מקרקעין מוסמך- הסמכות המיומנת והמקצועית בנושא. שמאי זה יהיה בעל ידע בנדל"ן, אדריכלות, חומרי הבניין ואיכותם, דיני המקרקעין ועוד. אם אתם שואלים את עצמכם האם אתם צריכים שמאי מקרקעין מוסמך, אז השאלה היא בצעם מה המטרה שלכם. בין אם אתם קונים נכס ובין אם אתם מוכרים נכס, יכול מאוד להיות ששמאי מקרקעין הוא בדיוק איש המקצוע לו אתם זקוקים כדי שתדעו כמה הנכס שאתם רוצים למכור שווה. הערכת שווי של שמאי מקרקעין נעשית על פי כל מיני כללים וקשורה לקריטריונים כמו איפה הנכס ממוקם, מה הגודל שלו, לפני כמה זמן הוא נבנה, מה המצב שלו ועוד. כדי להעריך את שווי הנכס, השמאי מבצע כל מיני בדיקות.

שמאי מקרקעין מוסמך

איך בוחרים שמאי מקרקעין מוסמך אמין?

עבודת שמאי המקרקעין המוסמך נעשית עם פיקוח של המדינה על ידי לשכת השמאים ומשרד המשפטים. שמאי צריך להיות חבר בלשכת שמאי מקרקעין, לשם כך עליו לעבור מבחנים ורק אז הוא זכאי לקבל אסמכתא כתובה להיותו מוסמך.

בלשכת השמאים נוסחו כללי אתיקה נוקשים . כללים אילו מעוגנים בחוק ועבירה על חוקים אלו מהווה הפרת חובות חקוקות. חוקי האתיקה מעודכנים באופן קבוע על ידי לשכת השמאים על מנת להתאים את האתיקה לשינויים חברתיים וכלכליים הנעשים במשק. עדכונים אלו המבוצעים על ידי שר המשפטים מעת לעת. אם כך, ניתן לומר כי שמאי מקרקעין מוסמך הוא כזה במידה והוא חבר בלשכת השמאים אשר גם מפקחת עליו. יש כמה קריטריונים בבחירת שמאי מקרקעין מוסמך, כדי שתדעו שאתם בוחרים את בעל המקצוע הנכון.

  1. התאמה לסוג הנכס – בין אם אתם מוכרים נכס כמו דירה, בין אם בית פרטי ובין אם בנכס שהוא עסק כמו חנות למשל, עליכם לבחור שמאי שזו ההתמחות שלו. 
  2. המלצות – שווה להיעזר באנשים שאתם מכירים או כאלה שמכרו לאחרונה נכס הדומה לנכס שאתם מוכרים. 
  3. ניסיון – בחרו שמאי עם הניסיון המתאים. 
  4. שקיפות – בחרו שמאי מקרקעין שעונה לכם על שאלות ומספק לכם מידע מקצועי לגבי התהליך.
  5. מחיר – המחיר צריך להיות הוגן ולעמוד בסטנדרט מסוים.

עשוי לעניין אתכם: שמאי מקרקעין מומלץ.

 

מהם כללי האתיקה?

חוקי האתיקה נוגעים במספר תחומים. התחום הראשון מתייחס ליחס אותו אמון השמאי לתת ללקוחותיו (יושר, אדיבות, אמינות). בנוסף חוקי האתיקה מתייחסים למרחבים נוספים בהם פועל השמאי כמו ענף הבנייה והנדל"ן, הגדרה של תחומי שכר הטרחה אותו יכול שמאי המקרקעין לדרוש, מערכת היחסים של שמאי המקרקעין עם עמיתיו למקצוע ועוד. כמו כן , חוקי האתיקה מדריכים את השמאי מהי הדרך הנאותה לשמאי מקרקעין מוסמך להציג ולפרסם את עצמו.

שמאי מקרקעין מוסמך

מהו מסלול הלימודים על מנת להפוך לשמאי מקרקעין מוסמך?

מסלול הלמידה בדרך להפוך לשמאי מקרקעין מוסמך כוללים לימודים במוסד אקדמי בו נלמד מקצוע השמאות. במהלך הלימודים ילמדו מגוון נושאים כמו: מבוא לתחום השמאות, נושאים מתחום הכלכלה, הנדסה אזרחית, ויסודות התכנון והבנייה. כמו כן ילמדו נושאים מעולם הנדל"ן ועולם המשפטים.

הלימודים מיועדים לבעלי תואר ראשון או לסטודנטים אשר הינם במהלך לימודי תואר ראשון .חשוב לציין כי ללא תואר ראשון לר ניתן להרשם בפנקס משאי מקרקעין בישראל.

לאחר הלמידה על הסטודנט לעבור את המבחנים ולעשות סטאז' בתחום השמאות. בסך הכל הדרך להפוך לשמאי מן המניין כוללת 14 בחינות- 11 מתוכן מוגדרות כבחינות מוקדמות ועוד שלוש סופיות. אחת מהבחינות הסופיות (יישומים בתורת המקרקעין ) מתקיימת רק לאחר סיום הסטאז' ואז ניתן להרשם כשמאי מקרקעין מוסמך בלשכת השמאים.

 

מחירון שמאי מקרקעין מוסמך

קשה עד בלתי אפשרי לתת מחיר ספציפי לשירותים אשר ניתנים על ידי שמאי מקרקעין מוסמך. המחירים הינם בטווחים משתנים לסוג השירות וקיים גם קשר הדוק לניסיון של השמאי הספציפי בו בחרתם. שמאי המקרקעין עובד מול מגוון רחב של לקוחות: מוסדיים, פרטיים, אדריכלים ועורכי דין, והתעריף בהכרח משתנה על פי סוג הלקוח וסוג השירות. יש לזכור כי כל שירות זקוק לפעולות מגוונות אשר משתנות על פי הנסיבות ועל כן קשה להעריך מחירון אחיד וברור.

מומלץ לפנות למספר שמאי מקרקעין מוסמכים על מנת לקבל הצעות מחיר לאותו סוג שירות אשר אתם זקוקים לו . חשוב לוודא שאתם פונים לשמאי אשר הינו מומחה בתחום אשר אתם זקוקין בו לשירות . יש לזכור כי בחירת שמאי מקרקעין מוסמך מתאים לתפקיד יכול להוות חיסכון משמעותי כספית, הרבה יותר מהשכר הטרחה אשר יגבה מכם עבור שירותו בעיקר במקרים של עסקאות נדל"ן. ובכל זאת ניתן מספר מחירים לדוגמא :

עלות הערכת שווי דירה – 2000-5000 ש"ח

אומדן דמי שכירות- 1800-4000 ש"ח

הערכת ירידת ערך נכס- 2500-5000 ש"ח

שעת ייעוץ עם שמאי מקרקעין מוסמך- 200-500 ש"ח

ראו גם: שמאי מקרקעין בזול | שמאי מקרקעין מומחה

התקשרו אלינו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!