תהליך פתיחת תיק במס הכנסה עוסק פטור

השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!
תוכן עניינים

עוסק פטור הוא התארגנות עסקית במדינת ישראל. כאשר רוצים להתחיל ולעסוק במשלח יד ניתן לפתוח תיק במס הכנסה, ולמעשה לקבל הגדרה משפטית של "עוסק פטור". על פי חוק זה מתבקש עם תחילת הפעילות העסקית. ניתן לגשת למשרדי מס הכנסה באזור המגורים כדי להתחיל, או לבקש את ייצוגו של רואה חשבון שיעשה זאת במקומנו.

אילו טפסים למלא עבור התחלת תהליך פתיחת תיק מס הכנסה?

כדי לפתוח עוסק פטור יש מספר טפסים שניתן למלא במשרדי מס הכנסה. יש למעשה שתי אפשרויות עיקריות והן טפסים עבור פתיחת עסק לעצמאי וטפסים עבור פתיחת עסק לתאגיד, עוסק פטור הוא כמובן לא תאגיד, ועל כן מה שנשאר הם אלו עבור פתיחת תיק לעסק עצמאי. באם יש בלבול ניתן להיוועץ ברואה חשבון (או לגגל) כדי לזהות את ההבדל הגמור בין הטפסים.

תהליך פתיחת תיק מס הכנסה מתאפשר עם מילוי הטופס הרלוונטי, מילוי ושליחתו. לאחר שמילאנו אפשר כמובן לשלוח לכתובת המשרדים כמו גם להגיע פיזית ולהגיש לפקיד שומה. באם אנחנו עושים זאת, ייתכן שכדאי לבקש אישור מסירה כלשהו היהווה גושפנקא לתהליך שהתחלנו.

תהליך פתיחת תיק מס הכנסה הושלם בהצלחה – מה עכשיו?

עם השלמת תהליך פתיחת תיק מס הכנסה, אפשר כמובן לאחל ברכות ואיחולים שכן נוצר לו עסק חדש במדינת ישראל (לפחות מבחינה רשמית). השאר הוא על בעל העסק לכלכל את צעדיו ולהביא הכנסותיו לכדי מימוש. לאחר שיהיו לו הכנסות ביכולתו לדווח עליהן למס הכנסה ועל פי כן לשלם מס מסוים הנגזר ממדרגות המס ועל פי חישובים שונים. במדינת ישראל המיסים מחושבים לפי נוסחאות מסוימות שניתן להשפיע עליהן בכל מיני דרכים.

דרך אחת להשפיע על חישוב המס היא הנפקת פטור מניכוי מס. כלומר, בהתאם לתנאים מסוימים – עוסק פטור פשוט לא ישלם מיסים.  דרך אחת להנפיק פטור מניכוי מס היא כדרך הוצאת פטור רפואי.

מה זה פטור רפואי לניכוי מס?

למי שקיבלו הכרה (מהמוסד לביטוח לאומי) ב-100% נכות, ובמקרים מסוימים בלפחות 90% נכות, ובמקרים מסוימים למי שיש תעודת עיוור/לקוי ראייה – יש אפשרות לקבל פטור מניכוי מס עבור הכנסותיו המדווחות. בין אם מדובר בהכנסה מיגיעה אישית ובין אם מדובר על הכנסה שלא מיגיעה אישית. יגיעה אישית זו "עבודת יד", כלומר מעורבות אישית בפרנסה. שלא מיגיעה אישית, זו הגדרה שיכולה לכלול הכנסה פאסיבית כמו נכס שמניב סכום כסף מדי חודש.

תהליך קבלת פטור ממס הכנסה

כמובן, תחילתו של תהליך זה מותנה בהכרה מטעם ביטוח לאומי בשיעור מסוים של אחוזי נכות ו/או בעצם נוכחותה של תעודת עיוור/לקוי ראייה. זה השלב הראשון. השלב השני נטוע במספר תנאים:

1.      היתכנותה של הכנסה שניתן לנכות ממנה מס

2.      הכרה בדרגת נכות רלוונטית

3.      נכות מוכרת על פי חוקים מדיניים (כמו חוק הנכים, חוק נכי המלחמה בנאצים, חוק נכי רדיפות הנאצים, חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, חוק לפיצוי נפגעי גזזת, חוק הביטוח הלאומי).

באם ישנם אחוזי נכות המוכרים על ידי המוסד לביטוח לאומי (למעשה, הם אלו שכמו "מעניקים" אותם), והתנאים עצמם מתקיימים לקבלת פטור ניתן להתחיל את התהליך. בתחילה ניתן להגיש בקשה למוסד לביטוח לאומי ולקבל טופס רלוונטי. הטופס נקרא "טופס בקשה לפטור ממס", והוא עונה למספור 1516. ישנם מסמכים נוספים שניתן לאסוף ורואה חשבון יכול לסייע בבהירות בנושא.

יתרונות בקבלת עזרה מרואה חשבון במסגרת תהליך פתיחת תיק מס הכנסה

את כל האמור לעיל ניתן לבצע בתמיכתו של רואה חשבון שיכול לעזור הן בהנפקת זיכוי מניכוי מס הכנסה והן בליווי ואף ייצוג בפתיחת עסק. כאשר רואה החשבון עצמו מגיע לרשויות עצמן ומייצג את הלקוח שלו. כך שהלקוח יכול להאציל את המשימה לרואה החשבון.

התקשרו אלינו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!